CRAVINGS

Jeg kan ikke huske sist jeg smakte på sjokoladepålegg. Det må ha vært for mange mange år siden. Jeg var ikke engang spesielt tilhenger av det når jeg var liten, men nå i det siste har jeg hatt et enormt sug etter det. Man skulle nesten tro jeg var gravid? Hehe! Men det er jeg altså ikke. Likevel har jeg ikke tenkt på annet på mine ukentlige turer i matvarebutikken. Det begynte med at jeg bare kikket, tenkte at jeg måtte skjerpe meg og hastet meg videre. Gangen etter havnet den i kurven, men jeg plasserte den fort tilbake. I dag ble den lille boksen med meg helt til kassen. Jeg la den igjen fra meg på toppen av de tomme kurvene bak meg, men da kunden bak meg prikket meg på ryggen og spurte om den var min, så svarte jeg ja. Jeg kjente at jeg ble litt flau, men tenkte at det var verdt det. Endelig skulle den bli med meg hjem! Jeg fortet meg ut av butikken med et stort smil om munnen. Litt flau som sagt, men mest glad. Synes dere jeg er litt barnslig? Kanskje det, men gud så godt det var 

Over til det jeg egentlig skulle skrive om og det er de gangene vi føler oss skikkelig godtesyke. For det gjør vi jo alle sammen, noen oftere enn andre. Jeg får stadig sug etter noe søtt i perioder hvor jeg ellers er ekstra flink med kostholdet mitt. I utgangspunktet spiser jeg jo sunt året rundt, men jeg har perioder jeg er strengere med meg selv enn andre. Jeg koser meg i helger og når jeg måtte ha lyst. Det handler om å begrense seg. Selv om det føles mye verre å spise noe usunt i ukedagene enn helgene, så spiller det egentlig ingen rolle. Du får i deg like mange kalorier på en onsdag, som på en lørdag dersom spiser det du craver etter. Av erfaring skal vi høre på sugene vi får, ikke ignorere de. De forsvinner i hvertfall ikke for meg, de blir bare større og kraftigere. Til slutt sprekker jeg, og det er jeg vel ikke alene om?

Det kan gå en hel helg uten at jeg har lyst på noe godteri, brus eller usunn mat, men sansynligheten er stor for at jeg får lyst på et eller annet kaloririkt i løpet av en hel uke. Er suget stort nok gir jeg like greit etter..

Mitt råd til dere er altså: Spis det dere har lyst på, blir ferdig med suget, kom dere på trening eller i bevegelse og rist løs den dårlige samvittigheten. 

Nå er jeg litt kvalm, men jeg skal ikke legge meg ned og synes synd på meg selv eller tenke over hvor mye jeg angrer. Jeg skal hive på meg treningstøyet og løpe vekk alt sammen. Kaloriene og samvittigheten. Det blåser litt, men solen skinner og dermed er det ingen grunn til å sitte inne. Ha en fin dag, folkens  

25 kommentarer
    1. Ja, dette hørtes ikke helt sunt ut. Helt enig i at man skal unne seg det man har lyst på. MEN man skal ikke ha dårlig samvittighet for det etterpå. Eller måtte “brenne” vekk de kcal man har fått i seg. Det er ikke en sunn tankegang!!

    2. Hei jeg er aldri typen som kommenterer, men etter å ha slitt mye med mitt forhold til mat selv vil jeg bare si at dette innlegget kan gi noe feil inntrykk. Jeg tror egentlig du mener godt, i at man skal kunne ha lov til å gi etter for noen cravings innimellom, men jeg sitter igjen med følelsen om at dette kun er lov dersom man gjør opp for seg (i form av trening). Dette er feil beskjed å sende til de yngre leserne, for lever man generelt sett sunt så burde man få liv til å ta seg en sjokoladebit uten å knyte joggeskoene så fort sjokoladen har smeltet på tunga.

    3. Det du gir utrykk for her, er at du har en spisefordtyrrelse å påvirker andere til å få det og. Skjerp deg! En skal ikke trenge å rettferdigjøre det etterpå, det er gal innstilling!!

    4. Nei det å få lyst på noe godt er helt normalt.
      Men å måtte løpe av seg kalorier så fort de er inntatt, den dårlige samvittigheten og besluttsomhetsvegringen du beskriver i butikker er sykelig.
      Ditt forhold til mat og trening får for så vidt være din sak. Med å forsøke å dytte denne galskapen over på andre kunne du ha spart deg for.

    5. Hei!
      Ville bare si til deg at du har blitt en av favorittbloggerne mine! Du er den jeg gleder meg mest til å lese 😀 Du har varierte innlegg, og tør å stå for den du er! Det er kjempebra.
      Det er MYE jeg ikke er enig med deg om, og jeg synes ofte det virker som at du prøver å “provosere” med vilje (?), men jeg synes uansett du er tøff, og det er en fryd å lese innleggene dine 🙂
      Ble også veldig glad på dine vegne da du ble forlovet, så gratulerer med det 🙂
      Ha en fin dag!

    6. Jeg syns du kommer med utrolig dårlige tips noen ganger, du snakker ofte om det å være sunn og spise sunt, men så snakker du om at hvis man vil spise noe så bare gjør det, så lenge man gjør opp for det etterpå. Jeg syns du motsier deg utrolig mye, det er veldig dumt, for det virker som du er desperat etter klikk og å provosere. I mange bransjer kaller man det for dirty triks, tenker du bør tenke over hva du skal fokusere bloggen din på og hvordan lesere du ønsker. Akkurat nå har du klikk og lesere fordi du provoserer, folk ser hvor tent du skriver og folk ler av deg. Er det virkelig det du ønsker? Bruk heller tiden på å skrive en seriøs blogg med noe du står for, hvis du står for alt du skriver i bloggen din så tror jeg du trenger litt coaching og hjelp.

    7. Bjarne: Nå skrev jeg om de gangene man er skikkelig fysen på noe, ikke de gangene man tar en liten sjokoladebit til kaffen. Jeg vet jeg ikke bare snakker for meg selv når jeg sier at det er lett å få dårlig samvittighet dersom man spiser masse godteri, junkfood eller lignende midt i uken. Det handler slettes ikke om noen spiseforstyrrelse, men det handler om sunn fornuft. Jeg spiser som sagt det jeg har lyst på, men prøver å begrense kalorier som alle andre normale mennesker med et sunt forhold til mat også gjør i hverdagen.. Jeg oppfordrer folk til å spise sunt, kose seg i blandt og gjerne bedrive en form for fysisk aktivitet. Er det galskap?

    8. Anonym: Det var på ingen måte meningen å gi det inntrykket du har fått her, så det beklager jeg. Som du selv skriver så mener jeg faktisk dette godt ja. Jeg mener at folk skal kunne spise de de har aller mest lyst på når lysten er som størst, ikke pine seg gjennom hele uken bare for at lørdagen skal komme. Men jeg mener også at fysisk aktivitet er viktig for alle, og vet jeg ikke er alene om å få dårlig samvittighet dersom jeg spiser en boks med nugatti foreksempel på en onsdag. Det har ingen ting med spiseforstyrrelser å gjøre. Det har med sunn fornuft og et sunt forhold til mat å gjøre. Men som jeg også sa, så er det ikke verre enn å bevege seg litt, så er du kvitt den dårlige samvittigheten på et blunk. Jeg skrev da ikke at det er noe feil i å ta seg en sjokolade til kaffen, eller hva det måtte være. Jeg skrev om cravings, altså når man er SKIKKELIG fysen og gjerne kunne tenke seg en hel isboks, og det vet vi jo alle at ikke er spesielt sunt, men det hender at vi alle overdriver og spiser oss kvalme på godsaker. Jeg gjør det og du gjør det. Eller tar jeg feil?

    9. Må bare si at det virker som folk alltid skal finne noe negativ i et innlegg. Jeg såg på dette innlegget som bare positivt. jeg fikk et skikkelig cravings( kunne ikke stoppe å spise) i går, så da tok jeg bare å spiste noen skiver med nugatti så jeg ble ferdig med det 😉
      jeg trente vell og merk ikke etter på da. men er jo ikke nødvendig det ( jeg skjønner jo såpass,). At du gjorde det er jo bare bra i mine øyner. Men som du skriver så ga det meg heller en ekstra motivasjon til å trene litt lengre når min planlagte trening er:)

    10. Må bare si at det virker som folk alltid skal finne noe negativ i et innlegg. Jeg såg på dette innlegget som bare positivt. jeg fikk et skikkelig cravings( kunne ikke stoppe å spise) i går, så da tok jeg bare å spiste noen skiver med nugatti så jeg ble ferdig med det 😉
      jeg trente vell og merk ikke etter på da. men er jo ikke nødvendig det ( jeg skjønner jo såpass,). At du gjorde det er jo bare bra i mine øyner. Men som du skriver så ga det meg heller en ekstra motivasjon til å trene litt lengre når min planlagte trening er:)

    11. Hei.Har du fått svar på blodprøvene dine? Jeg kjenner meg igjen i det du skriver her.. Jeg og tenker sånn som du, men trenger ikke ha spiseforstyrrelse av den grunn…..

    12. Christine Markhus: Hei, Christine! Takk for at du skrev dette. Jeg mente det som sagt ikke noe vondt med det innlegget, men noen vil dessverre alltid føle seg truffet, eller som du sier prøve å finne noe negativt i det jeg skriver.

      Håper du og alle dere som leser denne kommentaren fortsetter å kose dere med både brød og nugatti 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg