GIR POENG TIL FAMILIE OG VENNER

Jeg sliter fortsatt med denne gjestelisten på maks 120 personer til mitt vinterbryllup. Det høres kanskje mange ut i og med at det faktisk er over hundre mennesker, men når du setter deg ned og begynner å skrive så tar det ingen ende. Tro du meg. Med stor familie, skilte foreldre, nye familier på begge sider og en masse gode venner og bekjente. Hvor går grensen? Ja, jeg vet at jeg er heldig som har såpass mange flotte mennesker rundt meg, men det gjør ikke dette noe enklere. Jeg tipper at jeg ikke er alene om å bruke noen timer på gjestelisten i forkant av et bryllup, derfor har jeg satt opp syv spørsmål som jeg stiller meg selv hver gang et nytt navn eller par dukker opp i hodet mitt..

Spørsmålene gjør jobben mye lettere. Her gir jeg både poeng og minuspoeng. Brutalt, men effektivt. Håper de også kan gjøre det lettere for deg som sitter med samme frustrasjon som meg. Det er ingen som trenger å vite hvor mange poeng de fikk. Denne poenglisten er kun ment for brudeparet  

HERE IT GOES:

1. Har jeg snakket med denne personen i løpet av det siste året? 

Hvis ja: 1. poeng   Hvis nei: -1. poeng


2. Tilbringer vi tid sammen utenfor jobb?

Hvis ja: 2. poeng   Hvis nei: -1 poeng

 

3. Er vi venner/bekjente, nære venner eller er vi i familie?

Venner/bekjente: 1. poeng Nære venner: 2. poeng   Familie: 2. poeng   

– Spørsmål til venn/bekjent: Kjenner han/hun Ulrik?

– Spørsmål til familiemedlem: Har Ulrik møtt denne personen?

Hvis ja: 1. poeng   Hvis nei: -2.poeng

 

4. Vil denne personen bidra til god stemning i bryllupet?

Hvis ja: 2. poeng   Hvis nei: -2.poeng

 

5. Er dette noen jeg vanligvis ville ha spandert middag på?

Hvis ja: 2. poeng   Hvis nei: -1.poeng

 

6. Er det en person mine eller Ulrik sine foreldre ønsker tilstedet på den store dagen?

Hvis ja: 2. poeng   Hvis nei: -1. poeng

 

7. Kan jeg se for meg den store dagen uten denne personen tilstedet?

Hvis ja: -2 poeng   Hvis nei: 2. poeng

Dersom du synes at disse poengene bare blir styr, så får uansett spørsmålene deg til å tenke over hvor nær du står de personene du ønsker å be. I tillegg får spørsmålene deg til å innse hvor lite kontakt du faktisk har med enkelte du føler at du må be. 

Og husk.. Det er brudeparet sin dag, og derfor de som bestemmer. I dette tilfellet er det Ulrik og meg 

9 kommentarer
    1. Jeg ble fridd til i går! Og er allerede i gang. Gjestelisten blir det vanskeligste. Jeg vil jo ikke såre noen! Men ett av mine største spørsmål er: har jeg snakket med denne personen det siste året? Sier vi mer enn hei når vi møtes?
      Masse lykke til ellers! 🙂

    2. Okei, dette var jo bare en kjempegod idé! Jeg har ikke noe bryllup ventende i nærmeste fremtid, men man tenker jo av og til på hvordan man ønsker det skal bli. Og da er antall gjester alltid et dilemma! Den dagen jeg er så heldig å få planlegge mitt eget bryllup skal dette poengsystemet definitivt brukes! Kos deg videre med planleggingen 🙂

    3. Hei.
      Jeg giftet meg i fjor sommer, og foreldrene våres blandet seg utrolig mye. Alt fra kjole til musikken i kirken.
      Jeg syns dette var utrolig vanskelig at de skulle blande seg såpass mye, for de hadde også en innvending på hvilke gjester vi skulle be.
      En av det de kom med var at jeg måtte huske å ta med foreldrene til nye kona til svigerfar. De var tross alt de nye besteforeldrene til mannen min. Det er rart at han ikke så de som besteforeldre da. Problemet var at han ikke så de som det, men be de måtte vi. Så vi satt de nederst på den ene siden sammen med tanter og onkler. De ble jo glad for å bli bedt. De hadde jo selvfølgelig ikke regnet med det. Men jeg husker det irriterte meg at de skulle bestemme noe sånt over oss. Men alt i alt ble det en kjempe hyggelig kveld. Dagen gikk så altfor altfor fort… Så kos deg så lenge du planlegger. Brått er dagen forbi.. Har dere bestemt noen dato ? Klem 💕

    4. Kjempebra system!! Gjesteliste et MEGA-GIGA vanskelig, alltid noen som ikke blir fornøyd uansett😀tenk på dere selv når dere inviterer, ikke hva andre måttesyne og mene. Mvh karianne

    5. Hei! Syntes bloggen din er fin og god å lese 🙂 et lite tips; skriv fler innlegg! Blir kjedelig når det kommer et innlegg annenhver dag, da mister man interessen. Forresten, gratulerer med forlovelsen!! Nyt tiden med planlegging osv, den er helt herlig!

    6. Så utrolig lurt med poengene. Har ett vennepar som skal gifte seg, som synes det er kjempe vanskelig å bestemme seg for hvem som skal stå på gjestelisten. Man har kanskje nære venner som i tillegg har følge, men selv kjenner du ikke følget så godt. Da kan det fort bli vanskelig siden man må begrense gjestelisten, og vil kun ha med kjente og kjære. Men virker utrolig morsomt og spennende med planlegging av bryllup. Gleder meg til det blir min dag! Masse lykke til videre. 🙂

    7. Ein ting eg aldri har forstått er dei som ber folk utan at dei får ha følgje med seg. Dersom du først skal be dei, burde dei få ha kjærasten/sambuaren/mannen/kona med seg, ellers er jo litt av vitsen vekk? I eit bryllup feirar ein jo kjærleiken, og då er det ekstra kjekt å kunne dele dette med sin kjære. No meiner eg altså dei som har fast følgje, og ikkje ein “random” ven/veninne 😉 Dersom eg hadde blitt invitert til bryllup utan sambuaren min, hadde eg nok blitt litt fornærma. Eg forstår at det blir dyrare med 1+, men då må ein kanskje setje grensa litt før 🙂

    8. Gratulere med forstående bryllup. Og staselig mann får du ved din side. Nydelig planlegging av bryllup og tema. Jeg er giftet meg selv på din alder med en 16 år eldre mann. jeg er nå 39 år min kjære 54 år han ble mitt hjertes utkårende. Det å ta brudens nattverd gjorde det spesielle i kirken.Det hellige bryllups sakramente. Vi fant oss modne menn i rett alder. Skal selv på det slottet med min mann der du skal gifte deg. det gleder jeg meg til. takk for du gav en tips vi kan feire vår 13 bryllups dag i mars. Velsigne dere og deres bryllup. Ta vare på gode minner. Og er enig med deg alkohol og barn hører ikke sammen. Jeg er selv barn av alkoliker mor. som drakk seg ihjel. siden har jeg sagt den hører de onde krefter til. ikke drikker jeg eller. ser barn tar skade av det. sev om man er voksen. derfor drar jeg ikke i bryllup for der er alkohol. jeg gråter for den har ødelagt fler liv. Jeg Har vært i alkholfrie bryllup da koste meg . Det lille barnet i meg sier orker ikke dette. Barn blir fristet av voksne til å prøve det dem gjør. lev vel ber for dere skal få minneverdig dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg