ER DETTE BARE GREIT?

Er det bare meg eller går Grønt Punkt Norge langt over grensen med denne reklamefilmen? Jeg ser ikke humoren her og heller ikke hva jenta som blir forfulgt har med resirkulering å gjøre. Filmen skaper assosiasjoner til redsesfulle situasjoner som jeg vil tro er alle foreldres frykt. Jeg synes ikke vi skal akseptere at såkalte seriøse organisasjoner som dette skaper humor og oppmerksomhet omkring resirkulering på denne måten. Hadde den enda handlet om trygghet, som å fremme viktigheten av trygghetsalarmer og lignende, men neida. Denne reklamefilmen skal få oss til å pante flakser av alle ting. Det er fint at vi blir oppfordret til å pante flasker på grunn av miljøet, men hva har det med kanibaler, lemen og “monstre” å gjøre? Noe så positivt som faktisk å pante flasker burde være enkelt å fremstille på en bedre måte.

Jeg ble oppmerksom på reklamen fra Grønt Punkt gjennom en venninne som har barn. Selv om jeg ikke har barn er det ikke vanskelig å forstå at foreldre reagerer sterkt på denne reklamefilmen. Innholdet er langt ifra positivt ladet. Jeg blir rett og slett overasket over hvor langt endel firmaer er villige til å gå for å få oppmerksomhet rundt budskapet sitt. De spiller på overdrevne virkemidler og konstraster, noe de selv svarer i vår henvendelse:

“Vi beklager hvis du ikke synes den nye reklamefilmen var artig. Det er vanskelig å treffe alle med humor. I denne filmen har vi prøvd å vekke publikum med overdreven bruk av virkemidler og kontraster. Det er ekstremt vanskelig å i det hele tatt bli lagt merke til i dagens enorme mengder med reklameinntrykk. Uansett, takk for at du bryr deg”

Jeg tror og håper at det er flere enn oss som rister på hodet..

24 kommentarer
    1. Vil det si at alle barnefilmer med monstre, aliens, ikke mennesker, osv burde vært tatt av da det ikke er bra for barna? Det skaper frykt? Syns denne reklamen er kul jeg.

    2. Hvorfor i alle dager skulle en miljøorganisjon reklamert for viktigigheten av trygghetsalarmer?
      Tåpelig ting å henge seg opp i. “Tror og håper at det er flere enn oss som rister på hodet”? Tror og håper at det finnes folk der ute som har viktigere ting å bekymre seg for enn en reklamesnutt som varer i ett minutt.

    3. Kjære deg, denne reklamefilmen handler jo om bivirkningene av hva som kan skje hvis vi ikke tar vare på jorden vår. Riktignok på et overdrevent Hollywood vis, men det er det som skiller seg ut.

    4. Hei
      Jeg er helt enig med deg!
      Å se en ung jente bli forfulgt og jaget skaper absolutt assosiasjoner til noe som er en særdeles fryktinngytende situasjon, og er alle foreldres skrekk. Hadde produktet vært trygghetsalarmer e.lgn., hadde jeg hatt en forståelse. Skal skremselspropaganda få oss til å pante mer? Jeg ser ikke humoren i dette, men ser målet om oppmerksomhet. Skremmende at alt skal være tillatt i reklameøyemed, også da denne reklamen også henvender seg til barn. Skal vi “spøke” med alt?

    5. Har ikke selv tenkt over det du sier her, men syns bare generelt reklamen er utrolig irriterende! Syns budskapet de lager med litt “frykt” nesten er litt bra, da de faktisk skal fortelle oss om bivirkningen av miljøskading. Ja, den overdriver men det er vel hele poenget? Syns ikke det er noe dårlig reklame av den grunn, men kun plagsom:) Den får folk til å snakke!

    6. Syns alle reklamene de har hatt har vært dårlige. Superhelt greia var en ting, men en ung jente som banner på engelsk? Var bare teit. Ble ikke noe bedre med denne siste reklamen.

    7. Ja, dette er faktisk bare greit. Om man synes dette blir for tøft for de stakkars barna sine, får de sy større puter under armene deres og flytte inn i en hule. Å assosiere dette med noe annet enn det gir inntrykk for er bare dumt. Det får være grenser hvor hårsåre enkelte har blitt, og gjør mer skade på barna enn det denne reklamen gjør. “Slapp av, det er bare på lat”….

    8. “Kan ikke se humoren i reklamen”. Det er fordi reklamen ikke skal være morsom det! Herregud jeg blir oppgitt.

    9. Karsten: Nå svarer jo Grønt Punkt selv: “Vi beklager hvis du ikke synes at den nye reklamefilmen var artig”. Altså.. Fra deres side er dette humor.

    10. Margit: Jeg skjønte nok til at jeg ikke liker den. Det er poenget. Flott at du har en annen mening, spesielt siden du er mor og sikkert ikke trenger flere bekymringer med de to du har. Reklamen er ikke noe problem for meg personlig, men jeg kan se at foreldre blir provoserte over innholdet. Derfor valgte jeg å dele deres frustrasjon 🙂

    11. Helt enig Julianne! Jeg liker ikke reklamen, ikke fordi den er så skummel for meg, men den er fryktelig irriterende, og ekkel. Og folk som mener den ikke er skremmende: selvfølgelig kan den være skummel for barn! Jeg sier ikke at den er skummel for ALLE barn, men ho er hjemme, som ikke er gammel nok til å forstå HVORFOR det skjer, skjønner HVA som skjer, og hun syntes reklamen var skummel.
      Jeg for min del hater den intense sangen😪

    12. Herrefred. Skjønner at enkelte mangler noen referanser her. Denne reklamefilmen spiller jo på meget kjente popkulturelle referanser fra de siste 40 år (kanskje mer). Så om du bare ser ei jente som blir forfulgt av noen fæle folk, og et kor som synger om kannibaler, har du virkelig ikke skjønt det. (selv om du hevder det motsatte.)
      Det første reklamefilmen gjør er jo forsåvidt å forklare hva dette er: “Fremtidsscenario” synger de. Regner med alle vet hva som ligger i det.
      Videre følger den opp med visuelle referanser til “alle” filmer satt i en postapokalyptisk setting fra de siste 30-40 år (Mad Max, Waterworld, Book of Elih, I am Legend, The Road, Doomsday, 12 Monkeys og sikkert noen til).
      Om vi ser på teksten, så er det jo humor fra ende til annen. De bruker en blanding av tilfeldige kjente norske ting (som Gunerius og støvlene til Drillo), “drøye ting” (muterte lemen og kannibaler), alt sammen sydd sammen med flotte rim (som er en essensiell del av all musikk).
      I det store og det hele så er det jo overdrivelsene som skaper komikken i denne reklamefilmen. (Overdrivelse er et velkjent virkemiddel når det kommer til å skape humor).
      Om du syns det er for drøyt, ja da velger jeg å kalle deg litt prippen, pluss at jeg regner med at humorspekteret ditt er litt snevrere enn mange andres. (Dette er selvfølgelig en ærlig sak, og ikke noe du kan noe for. prippenhet skyldes som regel oppdragelsen din. Og mangelfulle referanser kan du i alle fall ikke lastes for. Men din mangel på referanser gjør at du ikke bør klage på humoren, siden du mangler essensielle forutsetninger for å forstå den, og du fremstår som dum/prippen når du da velger å klage.)
      Med venleg helsing
      Ole-H

    13. Seriøst? Selvfølgelig er det greit! Som mor og eller rollemodell ville jeg ha vært sinnsykt mer bekymret for at barna skulle la seg påvirke av de åndssvake reklamene for noen av de klesmerkene du “pusher”. Det eneste uttrykket modellene der klarer å formidle er “ta meg”. Hadde min datter tatt etter dette hadde jeg blitt vettskremt….
      Så ja, la dem heller se, reflektere og skremmes litt av hvordan vi behandler miljøet vårt. “Alle” skjønner jo at dette er gjort med glimt i øyet a la Ylvis.
      Og Ole-H: Takk!

    14. Jeg vil bare si at jeg liker bloggen din, og følger med jevnlig. Du skal vite at du har lesere som er oppegående også. Selv om jeg kanskje ikke har samme oppfatning av deg på enkelte ting, så respekterer jeg at du har dine
      meninger som du legger masse tid i for å dele med oss.
      Jeg kommenterer aldri, men tenkte at du trenger å få noe positivt også.

    15. Anonym: Takk for det. Godt å vite 🙂

      Jeg respekterer selvsagt at dere leserne har andre oppfatninger og syn på temaer jeg tar opp. Håper du vil fortsette å følge meg videre uansett om vi mener det samme eller ikke. Det er spesielt hyggelig med faste lesere 🙂

    16. Er så fullstendig av samme oppfattelse som Ole- H, så det synes unødvendig å gjenta det han skriver. For hadde du undersøkt litt så hadde du forstått bakrunn og bevegrunn for å lage reklamefilmen.
      Jeg undres hvorfor en blogger som deg, som ikke har egne barn finner det naturlig å ta opp dette på vegne av alle oss såkalte foreldre du nå mener åpenbart har forsømt våre foreldreplikter…
      Selv kjenner jeg meg irritert av at en blogger klarer irritere meg i det hele tatt!?men når du kommer med utsagn i svar til Marit ovenfor her som “kan se at foreldre blir provosert av innholdet” da må jeg nesten le!
      Hvordan i all verden kan DU mene at du “ser det”??som er høyst forundelig når jeg som mor og åpenbart flere nemmelig ikke kan “se” det.
      Hold deg til posing, moter, sminketips og treningstips, og slutt å skriv om ting du åpenbart ikke kan eller har undersøkt bakgrunnen til, for DET er nemmelig “helt på trynet”.

    17. Altså, dette var for dumt. Unger som er så små at de eventuelt kunnet ha blitt skremt av dette kommer uansett ikke til å få se den reklamen. Så små barn skal ikke sitte og se tv uten tilsyn, og hva tror du egentlig barn ser på? Det går nok mest i Disney Junior og Fantorangen på nrk3, og der er det uansett ikke reklame. Og om ungen mot formodning skulle sitte og glo på en annen kanal så vil jeg tro foreldrene kan skifte kanal når reklamen kommer om de virkelig tror den er for “grusom” for barna. Kan uansett love deg barn eksponeres for mer grusome ting enn muterte kjempelemmen når de begynner å bli gammel nok til å se på tv uten tilsyn. Bloggerne, unge mødre, paradise hotel for å nevne noen.

    18. Hahaha. “Spiller på frykt og foreldres verste mareritt.”
      Hahaha Hahaha ha Hahaha Hahah. Hadde forstått det bedre hvis Foreningen For Alle Som Var Avhengig Av Supermario På Nintendo hadde gått i fakkeltog gjennom Karl Johan fordi Supermario blir nevnt ganske random midt inni sangteksten. Hahaha reklamen er jo bare morsom i motsetning til 99% av alt det andre møøølet.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg