SEX- OG SØVNLIV

Har dere lest studie som VG skriver om i dag? Den om søvn og økt sexlyst. Det står at en time mer søvn for kvinner øker sexlysten med 14 prosent. Jeg er ikke overasket og kan si jeg kjenner meg igjen i flere av punktene i atikkelen. 

Som i dag foreksempel. Jeg har sovet dårlig i natt og skal være ærlig og si at det siste jeg kunne tenke meg nå er sex. Kroppen min er nok over gjennomsnitlig avhengig av søvn. Jeg blir ikke bare i dårlig humør, men jeg blir kvalm og uvell de dagene jeg ikke sover nok. Er det slik at noen klarer seg på mindre søvn enn andre? Mange sier det er en vanesak, men jeg blir aldri vant til å sove lite. Det kommer ikke til å skje. På dager som dette faller jeg bare helt sammen. 

Jeg sover som regel kjempegodt om nettene når jeg først har sovnet, men sliter ofte med å faktisk sovne. Det hender jeg ligger i flere timer og vrir og vender på meg. Kjempeslitsomt og stressende. I VG-artikkelen stod også “10 gode råd for bedre søvn”. Jeg ser jo at jeg har endel å lære her. Spesielt punkt 3 og punkt 4: som handler om soverommet. “Ikke bruk sengen til annet enn søvn og sex”. Jeg har skrevet ganske mange blogginnlegg fra sengen og har til tider brukt soverommet som et slags hjemmekontor. Behagelig, men tydeligvis ikke så lurt. Jeg skal slutte med det nå, i hvertfall i ukendagene. Nå er det jo fredag 🙂

Punkt 7 om regelmessig mosjon kan jeg også kjenne meg igjen i. Jeg føler at jeg sover bedre de dagene jeg har trent, men de øktene som gjennomføres litt sent på kvelden virker motsatt. Da ligger jeg lenger våken før jeg faktisk sovner.

Ellers er jeg litt nyskjerrig på punkt 8, hvor det sies at et varmt karbad i ca 30 minutter to timer før leggetid skal hjelpe for bedre søvn. Noen som vet om dette fungerer? Jeg skal teste det til uken. Resten av punktene sier seg vel egentlig selv, men jeg synes det var en interessant artikkel, spesielt for meg som ofte sliter med å sovne inn.  

Har dere noen andre gode tips til bedre søvn?  

14 kommentarer
    1. Jeg slet lenge med å få sovne før. Godt råd er å legge seg til faste tider hver dag, og ikke sove mer enn Max 20 min på dagen, på sofaen. Unngå tung mat 2 timer før leggetid, og ingen bruk av pc, mobil, tv o.l. minst 30min før leggetid. Aldri se på klokka om du våkner eller ikke få sove, da tenker hjernen “oi, nå MÅ jeg sove!” Og det går somregel ganske dårlig… Kjølig soverom hjalp meg også 🙂

    2. Det å ligge i timesvis i sengen å ikke få sove er så utrolig frustrerende. Gjør det så alt for ofte når jeg legger meg om kvelden.. Jeg har begynt å lese før jeg legger meg, og som ofte pensum, siden det er så kjedelig blir jeg trøtt på null komma niks. Så da slipper jeg å ligge å vri og vende på meg 🙂
      Håper du får en super fredag! 🙂

    3. Det er flere med deg! Helt spot on. Som deg blir jeg uvel, og sviende magesmerter. Om noen har et triks i ermet så håper jeg det deles. Det er ikke gøy de dagene man føler himmelen er tredd nedover hodet:)

    4. Da har jeg ett råd til deg: Ikke få barn 😛 Har gått på underskudd av søvn i flere år nå, og det merkes på psyken altså. Klarer liksom ikke å henge med der jeg før var kjempegod. For eksempel hukommelse. Husker jo ingenting!
      Men ellers er: ingen skjermtid i sengen, et glass lunken melk, varmt bad, faste rutiner før leggings, faste leggetider, faste stå-opp tider (også i helgene) og kjølig soverom gode tips 🙂

    5. Ikke spis frukt med mye innhold av sukker. Som blant annet banan og druer. Ikke drikk te, kaffe, brus og juice o.l. Ha dempet belysning fra tidlig på kvelden av. Godis også. Var iallefall de mest naturlige rådene min tidligere lege hadde til meg. Hjalp faktisk litt på. 🙂

    6. Har det vært så lite respons i det siste at du måtte prøve å ha ‘sex’ i emnefeltet?
      Godt forsøk, men kan virke som om de fleste leserne forsvant med hårunderarmene-innlegget?

    7. Har slitt med det samme i mange år. Det som virker for meg er å lese bok på sengen. Jeg leser helt til jeg ikke har sjans til å holde øynene åpne. Funker kjempebra 🙂 Om man ikke liker å lese så vil jeg anbefale en app som heter mindfullness. Den lærer deg måter å holde fokus på at du faktisk skal sove, og at man ikke skal ligge å tenke på alt mulig annet. Lykke til med bedre søvn 🙂

    8. Kjølig rom og ingen dubbeditter etter du har gått inn soveromsdøra 🙂 Å ikke legg deg før du kjenner deg trøtt.

    9. Flere forslag? Jepp. Fjern tv`n. Har ingenting på et soverom å gjøre. DET skaper stress i lillehjernen det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg