NÅR HUSET STÅR PÅ HALV TOLV

Etter fem dager på jobb var det tydeligvis på tide at eg kom hjem til frøkna igjen. Her stod det masse på halv tolv. Ryddig og rent, men eg tuller ikke når eg sier at det ikke var en lyspære som ikke hadde gått, Get-boksen var frakoblet og internett lå nede. Kan man blogge uten internett var min første tanke.

Ulrik: “Hvorfor har du ikke skiftet pærer?”

Julianne: “Jeg hadde tenkt til å kjøpe pærer, men det var litt for mange valg i butikken, så jeg ga opp”.

Ulrik: “Hva har skjedd med TV-en?”

Julianne: “Jeg vet ikke helt. Har ikke sett på TV siden du dro. Jeg ser jo aldri på TV”.

Ulrik: “Og hvordan har DU klart deg uten internett?”

Julianne: “Jeg deler bare internett fra telefonen jeg. Funker bra!”

Er det mulig? 🙂

Det å spørre om hjelp sitter ganske langt inne hos denne jenta noen ganger. Derimot elsker hun at eg fikser ting sålenge hun slipper å lære. Julianne er absolutt ikkje en praktisk person når det gjelder å fikse slike generelle ting, men hun er flink til mye annet..:)

Om eg hadde blitt sammen med Julianne dersom hun allerede var blogger når vi møttest første gang? Mest sannsynlig ikkje. Hvorfor? Eg har ikkje noe imot det nå, men det var på en måte ikke noe i den verden som fristet meg før. Nå som eg er “tvunget” inn i denne verden tenker eg litt annereldes. Fascinerende yrke er det ihvertfall, hvor ingen dag er lik. 

Eg hadde egentlig tenkt å skrive litt om et av de mange tingene som fascinerer meg med Julianne`s blogg. Nett trollene. Det er helt utrolig hvordan enkelte som kommenterer på bloggen klarer å skrive ting her i kommentarfeltet som hverken står i innlegget, eller såvidt eg har fått med meg aldri vært nevnt. Eg dømmer ingen, men eg synes det er litt trist at noen har så lite glede i sitt eget liv at de gjør alt de kan for å prøve å dra andre ned i deres misnøye. Har sett noen TV-programmer som sendes i andre land, hvor folk oppsøker disse nett trollene og konfronterer dem med hva de har skrevet. Dette er et frieri til en eller annen norsk kanal om å kjøre samme greie. Topp underholdning i beste sendetid. 

Dersom dere tror at Julianne ikkje blir påvirket av det folk skriver og kommenterer, så tror dere feil. Det er klart at hun velger å overse mye, men det er tydelig for meg å se hva som preger henne når eg kommer hjem fra jobb. Som oftest er det lesere som kun kommenterer for å spre kvalme, uansett hva hun blogger om.  

Tilbake til poenget.. Mange har f.eks kommentert det med at Julianne flasher at mannen hennes (meg) er pilot. Julianne har aldri vært noe opptatt ovenfor hverken meg eller noen andre angående dette. Eg har heller aldri flashet med yrke mitt. At eg er stolt av det, det er noe annet. Det er eg. VELDIG. Det å være Pilot er for meg ikke en jobb som eg falt inn i, men noe eg drømte om og bestemte meg for å bli. Om man kan si: “ELSKER DEG” til en jobb. Så gjør eg det. <3

Pilot vs Busssjåfør

Mange jobber tar man eller gjør fordi man må. Tjene til livets opphold som det heter. Pilot som veldig mange andre yrker er en jobb med en ganske så intens utdanning, og det er absolutt ikke for alle. Det var min store drøm og eg gjennomførte. Eg har lest gjentatte ganger at folk sier vi piloter kun er bussjåfører i luften. Vi frakter folk trygt og godt fra A til B, så noen likheter er det jo. Men livet på bakken hadde nok ikke vært noe for meg.

Nylig skrev en leser: “Pilot er ikke et høystatus yrke i 2015.” Folk så helt sikkert på piloter med andre øyne tidligere, men for meg vil det alltid være en høystatus. Det er ikke på grunn av andres syn på min jobb, men på grunn av mitt eget syn. Eg stortrives i jobben min og er stolt av yrket mitt. Det må det være lov å si? Eg skulle ønskt alle kunne si det samme om sine jobber og i sine yrker, istedet for å snakke ned om andre. Eg er langt fra perfekt som menneske, men snakker aldri ned om andres jobber, livssituasjon eller ting eg ikke har noe med. Heldigvis føler eg at vi har det samme synet i min vennekrets selvom noen har det bedre enn andre, men man gleder seg på andres vegne. Dagens visdomsord.

Navnet “pilotfrue” oppstod på en biltur Julianne og eg hadde hvor hun bråbestemte seg for å starte en blogg. Fotballfrue får ta litt av skylden for det, siden hun satte “frue” betegnelsen og blogg på kartet her til lands. All ære til henne for det. I dag er det jo i hvertfall to andre “fruer” som lever av denne bloggingen, og det er jo på bakgrunn av hennes oppfinnelse.

Eg er ingen superskribent. Det kan sikkert alle mine tidligere lærere bekrefte, men satser på at det er leselig.

KANSKJE VI SEES I LUFTEN. 🙂

Ulrik

25 kommentarer
    1. Synes dere virker som gode mennesker, begge to. Grunnen til at jeg leser denne bloggen, er fordi J skriver så godt:) Det er forferdelig at mange hater så mye, men det er nok fordi de ikke har det så bra selv, så håper hun klarer å legge det helt bort, og fortsette å ha det bra med seg selv!

    2. Kult skrevet Ulrik:)) Dele gjerne med deg flere ganger, alltid intressant å lese den andres tanker og åsikter i et forhold;) Dere er flotte begge to!

    3. Godt du kom på banen. Hjemme hos oss har vi levd i samme situasjon som dere med hensyn til jobb i lufta i over 25 år. Synes du peker på noe vesentlig i innlegget ditt, nemlig mytene (og trangen til å holde på dem, for mange)rundt jobben deres, dere menn og kvinner som transporterer oss rundt omkring med fly. Dette er ikke glamorøst, men preet og mustet er at de fleste av dere liker jobben deres godt, i likhet med mange andre av oss som har yrker som heller ikke har noen like hverdager. Skulle ønske noen ikke var så opptatt av mytene, men heller lyttet til dere og familiene deres når dere forteller at dere er borte og noen er hjemme, ofte 5 døgn i strekk, og at dere ofte jobber 1.juledag, 17.mai, alle skoleferier eller andre dager som måtte være fridager for flertallet av befolkningen. Lykke til i arbeidskonflikten som trapper opp.(Selv om vi vet at denne dessverre heller ikke akkurat vil møte sympati) God helg!

    4. Endelig et morsom, annerledes og velskreven innlegg!! Synd at ho som valgte å starte bloggen ikke klare å gjøre det like bra 😉

    5. Er bloggen jobben hennes? Tjener hun penger på den og har hun opprettet firma? Hvem andre fruer er det som har blogging som en jobb?

    6. Anonym: Bloggen er jobben min ja. Jeg driver et enkeltpersonforetak. Ulrik mente nok blant annet meg og komikerfrue. Flere vet i hvertfall ikke jeg om 🙂 Julianne

    7. Er dere gift ? Siden du kaller deg frue 🙂
      Folk som sier at pilot ikke er et høystatus yrke er bare misunnelige !
      Så alle grunn til å Være stolt av det 🙂

    8. Til Julianne : Hvorfor kan ikke du fri ??? Det er likestilling nå vettu ! FYI så har det vært det veldig lenge. Eller har du allerede fått neeei/tja/kanskje, samt diverse annet. I så tilfelle vil jeg anbefale å ta på seg joggeskoene og løpe fortest mulig. Jeg venter spent på fortsettelsen 🙂 Men, lykke til og alt godt !

    9. lena: For meg er det helt uaktuelt. Høres kanskje teit ut for noen, men jeg har drømt om den dagen siden jeg var liten jente og Ulrik er fullstendig klar over det 🙂

    10. Til Ulrik; dødsbra skrevet👍 at du er stolt av jobben din er det viktigste, og pilot er fortsatt høystatus i 2015! Syntes det er leit å høre at Julianne tar seg nær til tider, men husk at du og dine ord vil dra henne høyt opp igjen😉 (Gjelder hvertfall for meg😜)
      Og Julianne, du er jammen meg heldig, du har virkelig funnet en bra mann som er der for deg😉 og angående “nedlatende” kommentarer, du vet ikke hvem som skriver dem, ergo heller ingen vits i å irritere deg i 3 sekunder engang😉 de ville aldri sagt det face to face, og da har det nøyaktig null betydning😊
      Håper på flere gjesteinnlegg fra Ulrik, det var spennende og morsomt!

    11. Vil bare si til Ulrik : elsker mennesker som er stolt over jobben sin og faktisk sier det !!!! Grunnen til at jeg følger bloggen er flyskrekk og nysgjerrighet til alt som kan kurere flyskrekk. Julianne : ikke bry deg om hva alle andre mener … Lett å si, men skjønner det er vanskelig gjennomføre… Men vær som Ulrik : stolt over jobben din !!! Du har mange mange lesere… Ikke alle er ondskapsfulle 🙂

    12. Du skal absolutt være stolt av pilotyrket. Det er jo så kult. Jeg vil selv bli helikopterpilot og har faktisk begynt å lese litt. Meget vanskelig og tungt stoff, så som du sier: Hvem som helst kan ikke bli pilot. Antageligvis ikke jeg heller, men jeg gir ikke opp før jeg har prøvd. Klarer jeg det ikke, så klarer jeg det ikke.

    13. Jeg har kun kommentert bloggen din en gang. Jeg står ennå inne for den kontruktive tilbakemeldingen. Men som sagt. Du burde hellet ha fokus på ditt eget liv. Selv om du bruker mannen din sin jobb. Du har noe å lære av komikerfrue, hun skriver om hverdagen sin og i tillegg til sin egen jobb. Du virket ut som ei grei jente og du er reflektert i forhold til at vi er på samme alder. Men enkelte ting du selv skriver og måten du fremhever ting på kanskje provoserer folk. Og i forhold til hvordan du fremstiller merkeklær osv. Ikke få livet til å se så perfekt og luksuriøst ut. Skriv heller om slike innlegg som dette og ting som ikke alltid er like perfekt i hverdagen. Samme som med fotballfrue, hun har tapt mye på å fremstille seg selv som perfekt. Det beste er å være seg selv og ikke strebe etter det perfekte liv hele tiden. Det vet jeg selv alt om. Siden jeg ble mor som 21 åring. Hadde en godt lest blogg som 18-åring og brått ble alenemor senere. Selv la jeg ned bloggen da jeg ble gravid. Har flere ganger sagt til meg selv at man kanskje skulle ha laget en ny blogg. Bra du og mange tør å stå imot nettrollene som Ulrikk skriver. Uansett må man tåle negative kommentarer. Det er dessverre bare en del av prosessen med å være en offentlig person. Håper du tar dette til deg og skriver om deg selv og ditt eget liv. Ikke så mye merkevarer siden du også er en rollemodell for mange unge jenter.
      Når det er sagt, lykke til videre. 🙂

    14. “Eg skulle ønskt alle kunne si det samme om sine jobber og i sine yrker, istedet for å snakke ned om andre”. Nå var det vel akkurat dette J gjorde som sammenlignet piloter og bussjåfører, med en tydelig hinting til at bussjåfør var en mindre verdifull jobb enn pilot, med en trasig og lite meningsfull hverdag. Lavmål, rett og slett.

    15. Så hyggelig at du skrev dette innlegget! Jeg synes du og din kjære virker som veldig trivelige og oppegående mennesker, stå på 🙂

    16. Bra Ulrik! Du bør fortsette å skrive, da du blogger mye bedre enn hun som vanligvis gjør dette. Hun er jo rett og slett helt blåst!!!

    17. Stina, jeg tror nok veldig mange av dere som drar konklusjoner leser kun for å finne noe negativt å peke på. Julianne er kun ansvarlig for det hun skriver, ikke for det dere tålker at hun skriver. Så please da. La det gå.
      Veldig fint innlegg, dette 🙂

    18. Men…er det MER “nettrollete” og rakke ned på pilotyrket, enn å rakke ned på bussjåfører?? Er vel like ille egentlig..
      men status eller ei-de fleste er vel stolte av jobben sin:-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg