LIKER DU AT ANDRE HAR DET BRA?

Ja, sier du..Men gjør du virkelig det? 

Det er trist når du merker at mennesker nær deg trekker seg unna på grunn av misunnelse. I min verden handler det ofte om kropp, utseende, forhold, matrealistiske ting og karriere. Jeg opplever å bli motarbeidet, baksnakket og boikottet av personer som burde ha skjønt at problemet egentlig ligger hos de selv.

Du ser det tydelig på sosiale medier som Facebook og Instagram. Da tenker jeg på “likes”. Misunnelige mennesker er som oftest gjerrige på likes. Og nei, dette er ikke hentet fra statistisk sentralbyrå, kun egen erfaring. Komisk, men jeg har hørt flere si det samme. Disse personene får med seg alt som skjer og litt mer enn det, men de later som at de ikke bryr seg eller ikke vet. Jeg vil sammenligne de med “haters”. De er jo egentlig det, bortsett fra at det er hakket verre da det er personer du omgås, som familie eller venner. 

Det er mange av mine venner og bekjente som har oppnådd ting jeg beundrer, men jeg er likevel ikke misunnelig. Det å være misunnelig på andre er smålig. Vi skal unne andre godt, vise engasjement, hjelpe og motivere. Det er det som gjør deg til en god venn, en god kollega, en god slektning, søster eller bror.

Jeg får høre at jeg lever i min egen lille boble. Det er gjerne i sammenhenger hvor jeg er stolt av meg selv. Stolt av at jeg har nådd et nytt mål eller stolt av å få til ting jeg ikke trodde jeg skulle få til. Det er helt greit å skryte av seg selv, sålenge du også klarer å skryte av andre. Det er det mange som sliter med. Jeg kjenner desverre flere. Jeg er ikke bekymret for at noen skal skjønne hvem jeg skriver om. Tvert i mot. Jeg håper faktisk at de det gjelder føler seg truffet, nettopp fordi disse personene trenger å jobbe med seg selv.

Du som ikke gleder deg over andre sin suksess fortjener ingen oppmerksomhet. Du trenger hjelp. Kanskje til og med profesjonell hjelp.

14 kommentarer
    1. Helt enig. Man skal kunne glede seg over andres gleder. Har mistet mange venner selv pga jeg har oppnådd mye i mitt korte liv på 24 år som ikke andre på min alder. Venninnene mine har vært sjalu og mesunnelig pga jeg har hatt lett for å komme i kontakt med folk generelt og det motsatte kjønn. Bare å heve seg over slike folk. Bedre å ha få gode enn mange falske og dårlige venner! 🙂

    2. Flott innlegg Julianne. Flink er du.Vær stolt av deg selv.De fleste du viser til I dette innlegget har som regel aldri oppnådd noe som helst I livet sitt. Det har du. klem fra en rock’n roll glam biker 🙂

    3. Dette høres ut som en personlig sak du bør ta opp med “vennene” dine.. og ikke over internett. Er dog litt nysgjerrig på hva du mener folk er sjalu på? Det er ikke alle som ville dødd for ‘likes’ eller noen få tusen blogglesere vet du.. Så kanskje du lever litt i en boble?

    4. Anonym: Jeg skriver personlig på bloggen. Det er blitt en skrivestil jeg trives med. Personlig, men ikke privat. Svaret på spørsmålet ditt står klart og tydelig i teksten:-)

    5. mange som ikke klarer å skryte når venner/bekjente “gjør det bra” – det være seg på jobb, i kjærlighetslivet eller får seg et fint sted å bo eller pusser opp og får det slik en ønsker – slike mennesker er bare å stryke på “vennelisten” Folk som ikke unner at vi får det til suger energi og det vil vi ikke omgi oss mer – eh… dette skjønte jeg ikke før jeg ble 40 :-))

    6. Det vil alltid være noen som vil ha en formening om enkelte ting, på godt og vondt . Det beste er å bare heve seg over det og ta til seg de positive tilbakemeldingene 🙂 ikke bruk energi på dem som er misunnelige eller ikke ønske deg noe godt – vær fornøyd med deg selv og dit du har kommet, og tenk på de målene du har satt deg:) tror alle generelt i livet vil oppleve at andre har formeninger om ting og tang – og noen ganger er det kanskje ikke så positivt. Det kommer dessverre alltid til å være slik, tror jeg, så da må enn selv bare stole på seg selv og være fornøyd 🙂 og ikke bry seg med det negative , men fokusere på det positive 🙂

    7. Svaret er ja, jeg liker veldig godt at andre har det bra, men jeg kan godt fortelle deg hva jeg ikke liker, de som skal ha det bra på andres bekostning og de som skal snakke ned om andre. Du har fått masse positive tilbakemeldinger ser jeg på denne tråden, men jeg skal gi deg litt kritikk. Jeg kjenner deg og jeg skal være anonym, men dette fordi jeg syns det er viktig du vet det. Når du selv snakker ned om andre, du kritiserer andre, kommer med ting som at noen er bedre enn andre osv, så kan du fint forvente at det kommer tilbake til deg. Ville jeg vært sjalu på deg? Nei absolutt ikke, hvorfor? Greit du er pen, du driver det du kaller for et enkeltpersonforetak som egentlig heter enkeltmannsforetak eller ENK. Jeg vet ikke om det er noe som er registrert, men dette er vist jobben din, altså denne bloggen. Det du kan tenke deg og jeg tror du og mange andre vet svaret på dette, kunne du bodd der du bor, levd det livet du lever i dag om det ikke hadde vært for din samboer? Du skriver andre tjener penger på bloggen sin, men f.eks komikerfrue sin jobb er strengt talt ikke bare blogging. Det er mer en hobby for henne. Mitt tips til deg er at du burde passe på deg selv og tenke igjennom hva du sier og skriver.

    8. Du er et friskt årlig pust i bloggverden. Kan ofte kjenne meg igjen i det du skriver. 🙂
      Stå på – og ikke la de negative kommentarene knekke deg!

    9. Anonym: Jeg har aldri sagt eller ment at jeg er bedre enn andre. Ofte skriver jeg om ting som folk kjenner seg igjen i. Noen føler seg truffet og tar kanskje dette som kritikk, men det er jo hele poenget. Temaene jeg skriver om er ofte hentet fra min egen hverdag. Alrtså.. Jeg føler mye av det samme selv. Forskjellen er at jeg tørr å inrømme det. Dermed synes jeg det er ufortjent å skrive det du skriver, men okei.

      Du sier at du kjenner meg, men jeg har mine tvil. Kanskje er vi bekjente eller tidligere kollegaer. En som virkelig kjenner meg ville visst hvor godt jeg klarer meg på egenhånd. Det er ingen hemmelighet at to mennesker står sterkere økonomisk enn en. Det vet vi alle.

      Du mener at bloggingen til komikerfrue er en hobby.. Altså, du har ikke peiling på hvor mye jobb det ligger bak en slik blogg. Ingen som lever av blogging i Norge i dag har det som en hobby. Det begynner kanskje slik, men så fort det blir penger ut av det går det over til å bli en jobb. Bloggen min er også en jobb, og ja jeg har selvsagt et registret foretak.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg