Banning = dårlig ordforråd

Spør du meg så er banning noe som hører til ungdomstida og uintelligente folk. Jeg blir rett og slett flau når voksne mennesker bruker banneord som en naturlig del i samtalen. Det finnes så mange bedre måter å uttrykke seg på med det norske språk. Dårlig ordforråd sier noe om din intelligens. Altså, de som banner er mindre intelligente mennesker.

Det er mange forskjellige oppfatninger av hva som faktisk er “banneord”. Ofte har det noe med hvor i landet du kommer fra. Jeg mener at ord som: faen, helvete og jævlig er ord vi fint kan klare oss uten. Mange setter disse ordene sammen med andre ord for å forsterke det de sier eller for å uttrykke følelser. Det er harry.

Jeg har liten respekt for de som banner til meg. En ting er i en krangel eller lignende, da sier vi alle mye dumt. En annen ting er å bruke banneord fast som en del av språket. Jeg blir nesten litt trist av å tenke på at banning er blitt såpass sosialt akseptert som det er i dag. 

Du som banner er språkfattig. 

63 kommentarer
    1. Du er språkfattig!
      undersøkelser har faktisk vist at folk som banner ofte er mer inteligent enn dem som ikke gjør det, og at banning på ingen måte har sammenheng med dårlig ordforråd. syns banning er sjarmerende jeg. men alt til sin tid selvfølgelig. jeg ville nok ikke ansatt noen som bannet seg gjennom hele jobbintervjuet 😉

    2. Å si at folk som banner er mindre intelligente er en ganske drøy og dum påstand. Folk nordfra banner som kjent mye mer enn folk sørfra. Betyr det at folk fra nordnorge er mindre intelligente? Vi (ja, jeg er nordfra) banner ikke nødvendigvis forid vi er forbanna eller sinte, det bare er en naturlig del av dagligspråket, og en måte å forsterke det vi snakker om. Jeg er forsåvidt enig med deg i at banning ikke nødvendigvis er så fint å høre på. Man må se an settingen. Jeg banner for eksempel mindre (eller ikke i det hele tatt) når jeg er sørpå enn når jeg er nordpå.

    3. du kommer ikke å overleve i den verden du drømmer om hvis du er alt for sensitiv.
      du forventer ikke vel at du får Ros og positive kommentar på alt du skriver (eller skryter).. NoNoNo
      jeg følger deg, men hvis jeg kjeder meg så vil jeg ikke lese mer om deg.
      mvh,
      hjemmemor

    4. Herregud, for en fordomsfull bloggpost. Stakkars deg som er så negativ ovenfor folk, det må være ekstremt slitsomt.

    5. Tja, er vel enig i at det ikke alltid høres smart ut. Men synes det kommer ann på settingen man banner i. Jeg banner ikke på jobb- til mine ansatte, eller kunder.
      Men jeg kan fint lire av meg et par gloser i fritiden hvis jeg er ivrig i fortellerformen eller skal fortelle hvor ille noe er. Eks i dag ser det helt j… ut her hjemme. DA er det alvor:) Det er litt befriende å ikke alltid være så korrekt.
      Men hvis noen banner hele tiden og ukritisk, kan jeg være enig i at det ikke høres så smart ut- uten at det nødvendigvis sier noe om hvor smarte de er.

    6. Jøss, å komme med en påstand om at folk som banner er mindre intelligente og har dårlig ordforråd er ganske drøy. Ja, enig i at det i blant kan være dumt å høre på, spesielt om det er mye banning i en samtale med noen. Men du kan ikke påstå at de har dårlig ordforråd på bakgrunn av banning, og i alle fall ikke at de er mindre intelligente. Det er faktisk en mindre intelligent påstand å komme med 😉

    7. tragisk innlegg spør du meg. de som banner er mindre smarte? bullshit. handler uansett ikke om hvordan folk prater, men hvordan folk behandler hverandre.

    8. FAEN i helvete for et irriterende blogginnlegg! Ikke kom her, du som prøver å være AKKURAT som alle andre, og kritiser oss som banner. Personlig er jeg svært lite fan av å kritisere andre for hva de velger å gjøre, si, mene etc. Folk er forskjellig. Men når du kommer med et så JÆVLA hjerneDØDT blogginnlegg som dette, må jeg faaaaen meg riste på huet. SKJERP DEG! Skriv om sminken din og veskehunden din og ting du har greie på.

    9. Jeg leste et blogginnlegg her om dagen hvor forfatteren skrev om viktigheten av å tenke over hvor andre “kommer fra”(ikke nødvendigvis bare geografisk, men også mtp opplevelser og erfaringer) før man uttaler seg.
      Det er selvfølgelig helt greit at du har din mening, det kan ingen ta fra deg. Jeg tror likevel du vil vokse som person dersom du tar innover deg at ikke alle har samme oppfatning som deg. Det blir naturligvis dårlig mottatt når du hevder at banning er noe som forekommer hos språkfattige, uintelligente mennesker med dårlig ordforråd. For eksempel banner nordlendinger mye. Det er ikke fordi nordlendinger generelt er uintelligente og har dårlig ordforråd. Det er ikke fordi det å være nordlending er synonymt med å være harry. Det er fordi det er en del av dagligtalen.
      Fra mitt ståsted er det ingenting galt i at du ikke liker banning. Der du kommer fra er det ikke vanlig, der andre kommer fra kan det være mer vanlig. Det som er pinlig her er at du kommer med de påstandene du gjør om folk som bruker banneord i dagligtalen. Dét kommer ikke til å få folk til å respektere din mening.

    10. Virkelig? Jeg kan være enig i at mye banning i løpet av en samtale er harry, og egentlig nok så unødvendig, men å uttale seg om at mennesker som banner er språkfattige eller uintelligente syns jeg er drøyt. Hvem er DU til å komme med en slik påstand, egentlig? Er det kun fordi du selv ikke banner og for at du ser på deg selv som intelligent? Vel, i den virkelige verden kan selv den som banner aller mest av alle ha både ett godt språk og samtidig være over gjennomsnittet intelligent. Alt er ikke så himla svart-hvitt. Syns dette ble en dum post.

    11. Må huske at banning er en naturlig del av ordforrådet til blant annet nordlendingene, uten at det mener noe med det. Er heller irritert på de som skriver på dialekt, har masse skrivefeil osv.

    12. Huff,dette var trist å lese. Sier vell mer om deg enn de som banner. Å påstå at noen er mindre intelligent er ikke pent gjort. Av og til lønner det seg å tenke seg om før man sier det man tenker.

    13. Snakk om å motsi seg selv. På den ene siden sier du at banning korrelerer med lav intelligens. På den andre siden påpeker du det faktumet at det faktisk er en del av å snakke visse dialekter. Så,folk med visse dialekter er mindre intelligente? Eller? Ta deg en bolle,prinsesse. Det er greit å ha en personlig mening om noe/ikke synes noe om en viss ting, men å komme med påstander uten hold.. Det beviser bare en ting;lite intelligens.

    14. Helt greit at du har din mening, men jøss. Disse påstandene du kommer med bør du holde deg for god for! Dette ble for dumt.

    15. Hva er mest tragisk ? Å skrive et blogginnlegg om at folk som banner er mindre intelligente og ikke fortjener respekt, eller å si faen i en setning? Tåpelig.

    16. For det første, hvor henter du påstandene dine fra? Kan du begrunne de empirisk eller er det nettopp bare påstander og personlige oppfatninger du lirer av deg?
      I så fall burde du kanskje justere ditt eget (rike?) språk, da du har en meget bastant og provoserende tone som får dine personlige meninger til å fremstå som fakta.
      I tillegg burde du ta deg tid til å reflektere over hvordan man i tekst kan skille mellom meninger og person. Jeg for min del synes personangrep og hetsing av medmennesker på bakgrunn av personlige valg de har gjort fremstår som rimelig uintelligent.
      Skjønner at du er ute etter å provosere, men nå skraper du vel i bunnen av bøtta,eller?

    17. Dette er vel et av de mest ugjennomtenkte innleggene jeg har sett på lang tid tror jeg. Har ingen ting imot mennesker som velger å avstå fra banning i sin daglige språkbruk, men har heller ingen ting imot det motsatte. Dette om man banner mye eller mindre, går mye ut ifra kultur og oppvekst, på samme måte som man lærer seg en dialekt. Selv har jeg vokst opp med at banning ikke er så utrolig ille. Det er mer kraftuttrykk som forsterker det man legger fram. A way of speech. Selv kommer jeg fra Trønderlag, og inntrykket mitt er vel at vi og nordlendinger kanskje er litt hardere på dette med banninga, mens folk som kommer fra f.eks østlandet eller andre steder snakker “penere”. Jeg har derimot ikke merket noe nivåforskjeller på intellektet til de aktuelle. Noen ganger har det til og med vært motsatt. Men der skal jeg ikke dra alle under en kam. Det å si at folk som banner er dummere enn den motsatte part, blir litt en sånn nedlatende klassegreie, og får heller deg til å fremstå som litt dum (no offence, men sånn seriøst. Tenk over det..) “Folk som går i kjipe og slitte klær uten stil er uheldige og ikke like suksessrike mennesker..” Altså, litt far fetched, men alikevel litt det samme. Det blir for dumt. Dette spiller ikke inn på IQ hos mennesker, det går mer på tradisjon, kultur, og hvor fin man er på det. Selv er jeg ikke fisefin, men går bra kledd, har fått kjempebra karakterer, har jobb og mange spennende prosjekter på gang, i tillegg til et stort nettverk. Jeg banner et par ganger om dagen – MED GLEDE. Gjør meg ingen ting. Er heller godt å få letta på trykket innimellom. Selvfølgelig ser man alltid situasjonen litt an, men herreminhatt – ta deg en bolle. Dette blir litt for snevert.

    18. Banning sier nok ikke noe om intelligens, men det får, i mine øyne, en person til å fremstå som mindre smart. Jeg banner mye, men prøver å legge det av meg. Hver gang jeg bannner mye, i f.eks. en samtale med andre, blir jeg pinlig oppmerksom på det. Det er rett og slett ubehagelig.

    19. Banning er en del av kultur.
      Du selv bruker store ord som “elske” i innleggene dine. “Jeg bare elsker ryggen”, “Jeg elsker å pynte meg”, “Jeg elsker disse små hjertene”.
      I mine øyne er det litt av det samme.

    20. Lo meg gjenom hele innlegget ditt. Få ting som er mer harry enn å prøve for hardt, men du ser kanskje ikke selv hvor patetisk det blir når du er så fokusert på andres feil og mangler?

    21. Dette må vel være sagt med et snev av ironi for å skape reaksjoner.. Du skriver et innlegg med språk som en åttendeklassing selv og så hevder du at de som banner er mindre intelligente.. Det å være så kategorisk og fordomsfull beskriver vel bedre mangel på intelligens bedre enn noe annet..

    22. Blondiner er dummere enn brunetter. Hvis vi skal ta andre gamle stereotyper fram i samtalen(ironi, noe sørlendinger som regel ikke forstår). Banning for meg(nordlending) er en naturlig del av mitt ordforråd og min talemåte, det er nesten en del av kulturen. Det er brukt som beskrivende ord, feks. ”Æ har så jævli ont i magen”. Det er mye værre enn hvis jeg sier ”Æ har vældi ont i magen”. Det er to forskjellige ting, den ene er myyye værre enn den andre og beskriver det mye bedre. Mennesker som banner har mye bredere ordforråd da de også kombinerer flere ord. Tenk deg om. ”Banning” gir mer dybde i språket og får fram flere følelser. De ordene jeg mener er normalt å bruke i hverdagen blir: Jævlig, Jækla, dritondt, drit mye, noen ganger hælvete, fanshteike, dæven, dævenhanshteike, osv.

    23. Jeg synes at å skrive et blogginnlegg der man slenger med leppa om folk som har et annerledes ordforråd enn deg gjør at du virker mindre intelligent. Hvorfor er du så snerpete? Man er ikke mindre intelligent eller språkfattig fordi man har en annen måte enn deg å uttrykke seg på.

    24. Jeg syns at mennesker som dømmer andre er ganske uintelligente og uopplyste. For faen 🙂
      Orker faktisk ikke å la meg provosere engang, bare fordi dette innlegget viste meg hvor uintelligent du faktisk er.

    25. Selv mennesker med alvorlig kognitiv svikt (dypt utviklingshemmede) banner, men ikke med ord som vi kjenner igjen som banneord fordi de ikke har ordforrådet. Mennesker er på lik linje med andre dyr, et dyr, et pattedyr og vi har instinkter og behov som ikke kan undertrykkes. Selvfølgelig kan man undertrykke det slik du ønsker dersom man ikke har en kognitiv svikt, men det er altså mer naturlig enn du vil ha det til. Hvis du ønsker å få respekt for din mening, så burde du nok skrevet innlegget på en mindre provoserende måte. Du fremstår som mer sneversynt og litt dømmende når du skriver sånn. Men jeg forstår jo det, sånn man får seg lesere 🙂

    26. Virkelig? Jeg starter snart på andre bachelorstudie (etter endt utdanning nr. 1), er god på å skrive akademiske tekster, er IKKE uintelligent og har et godt ordforråd. Og jeg banner. Til tider litt for mye. Ikke kom her og kall meg mindre intelligent enn deg, vær så snill.
      At du dømmer så generelt tyder vel heller ikke på så høy intelligens.

    27. Kjære vene! Dette var dumt av deg. Du prøver altfor hardt å få opp lesertallene dine. Har du gått tom for ting å skrive om allerede eller? Hvis du vil opp og frem i bloggverden tviler jeg sterkt på at dette er måten å få frem på.
      Hilsen en tidligere leser som faktisk ikke banner!

    28. Men de som går i pels er minst inteligente.på alle måter.
      I tilegg mest hjerteløse følesløse, blottet for empati for de vakreste og mest uskyldige skapninger.

    29. Førr det første synes nu det e jævlig harry av dæ, å sette å i det heile tatt ha ei meining om nåkka så uviktig som bannskap. Førr det andre, ka i hælvette gangne det dæ om æ banne? Førr det tredje, blir du ikke flau over dæ sjøl når du kommer med utsagn, om at folk som banne e mindre interligent? vær så snill å kom med en jævla kilde, før du uttale dæ. Du burde skjemmes, hahah tenk at du ikke har bedre å skrive om.
      ps pilotfrue? snakk om å kopiere varemerke. Æ skal trø på mæ jean paul klær, og marc jacobs veska mi, og kalle mæ for oljefrue, eller offshorefrue.
      Nei vent det skal æ ikke fordi det e flaut, og æ skjemmes av folk som dæ

    30. Jeg er fra et sted der folk også banner en del, og noen ganger tror jeg det blir som en “naturlig” del av samtalen deres, at de liksom ikke tenker på at de gjør det. Jeg merker det utrolig godt når jeg snakker med folk hjemmefra, og når jeg er hjemme merker jeg at jeg banner mer enn når jeg er i Oslo. Men uansett så er jeg enig med deg, jeg synes det er en skikkelig stygg uvane og ikke minst at det er harry. Jeg kunne aldri funnet på å bannet høyt offentlig, fordi det finnes andre og bedre måter å uttrykke seg på. Dessuten er det rett og slett utrolig teit når en jente snakker som en bryggesjauer. Synes det er et bra skrevet innlegg av deg, grunnen til at folk reagerer er jo fordi de føler seg truffet 🙂

    31. Vanligvis så klare æ å styre mæ når æ kommer over sånn her, men NO altså, e det mulig? Ca. halve Norges land bruke banning som en del av sitt daglige språk og for å uttrykke sæ på en kraftigere måte. Du syns kanskje ikkje det blir litt feil å kalle oss (ja, æ e nordlending) direkte dum (uintelligent), språkfattig og fri for ordforråd? Selv om det ikke passe i ditt liv, å blandt dine venna/familie, så gjør det kanskje det for andre?
      Æ e ung, og har bestandig hatt gode karaktera i faget Norsk, men bannes? Ja, det gjør æ. Æ har også hele mitt liv omgått menneska som bruke samme type språk som mæ, blei æ dum av det? Nei. Hadde æ fått toppkaraktera i språkfaget om æ va uintelligent, språkfattig og hadde dårlig ordforråd? Nei, det kan du faktisk ikkje påstå. Pass munnen din å oppsøk litt fakta før du uttale dæ på en såppas direkte måte. Du kan godt få mene det, men å PÅSTÅ at det e sant, det blir feil.
      Å bare så det e sagt, så har æ fulgt bloggen din ei stund, å e fan av det du ellers skriv å gjør, men det her klarte æ rett og slett ikkje å bla forbi.

    32. Veldig enig med deg. Jeg klarer ikke å ta folk som banner seriøst, det er noe ukultivert over det som oser dumhet.

    33. “Kunne ikke vært mer enig. Banning fremstår som veldig uintellignet.”
      SHIIIT, så ironisk kommentar når du ikke engang klarer å stave selve ordet, intelligent.
      Ironi much?

    34. Definer ordet uintelligent..
      Banning har ikke noe med dette å gjøre, man er ikke mer smart om man bruker fine fraser og fremmedord.
      Dette blir feil å si.

    35. Jepp, første og siste gang jeg er innom her i alle fall. Makan til uinteligent, fordomsfull og unødvendig innlegg skal du lete lenge etter. Men det var kanskje det du ville, å provosere.

    36. Jøss, for et uintelligent innlegg, skrevet av en som bærer pels (?!). Min mening er at klærne sier mer om hvordan du er som person enn hva språket ditt gjør. Om du går med pels tenker jeg automatisk at du er en person uten empati eller forståelse for andre skapninger enn deg selv. Vet du ikke hva disse dyrene går gjennom? Skam deg.
      Første og siste gang jeg besøker denne bloggen. Lite kreativt bloggnavn, og en elendig blogger.

    37. Jeg banner kanskje, men jeg ville aldri synket så lavt at jeg hadde samleie med en gift mann. Fei for din egen dør..

    38. Huffda, dette var et nokså tåpelig og fordomsfullt innlegg. Så du, frøken, mener at du har en høyere iq enn meg fordi du ikke bruker ord som “faen” “helvete” og “satan” i ditt ordforråd? Intelligensen din ligger tydeligvis ikke på det nivået du liker å tro. Tydeligvis.

    39. du virke som en kjedelig, lite spennende, og lite interessant person. Kanskje du burde begynne å banne – overraske folk litt, så man ikke ser rett gjennom deg.

    40. Hahahaha nå lo jeg godt. Banning er en VANESAK. Jeg bruker banneord og er så absolutt ikke noe mindre intelligent av den grunn. Såklart kan man si “nå er jeg veldig lei” i stedet for “nå er jeg jævlig lei”, ganske enkle ord som erstatter banneord og man har ikke dårlig ordforråd fordi man banner. Jeg prøver å slutte med banning, ikke fordi jeg tror jeg blir dum av å banne – men fordi det er rett og slett ikke pent. Men for nå: ha en jævlig fin dag! 🙂

    41. uff…..du er pinadø mindre bereist enn ditt bloggnavn skulle tilsi. Jeg greide faen ikke dy meg og måtte faen steike meg skrive et innlegg om dine inni helvete provoserende uttalelser. Sånn…..da har jeg dessverre bidratt til at du får flere klikk….

    42. Så latterlig å påstå at en som banner er språkfattig, og selv ikke klare å lire et mer kreativt navn enn “pilotfrue” ut av seg.

    43. Jeg mener ikke at de som banner er mindre intelligente, men jeg liker ikke denne utviklingen at man bruker disse stygge ordene i sine daglige samtaler!- Det finnes bedre adjektiver som er mere passende!- Voksne mennesker bør tenke mere over hvordan de utrykker seg ! Er ikke snerpete, men hvorfor skal folk være så røffe i sitt ordbruk?

    44. Intelligent, begavet, klartenkt, som har god forstand.
      intelligentintelligent, brainy, bright, clever (ɪntəlɪ’gent)
      adjektiv
      som har god forstand og abstraksjonsevne, klartenkt komme med en intelligent løsning.
      Kanskje bloggeren har et poeng?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg