FASADEFORHOLD

I en telefonsamtale med mamma fikk jeg nylig spørsmålet: “Har dere det like bra som det ser ut til fra utsiden?” Hehe! Det hun lurte på var nok om Ulrik og jeg er lykkelige sammen eller om bildene og signalene vi sender ut via sosiale medier kun er fasade. Morsomt spørsmål i grunn.. For det finnes faktisk par som har det slik. Par som streber for å overbevise alle andre om at de er lykkelige. Mens det de egentlig burde var å legge all den energien i selve forholdet. Fokusere på å få det så bra som man tydeligvis ønsker at man hadde det. 

Jeg kjenner noen slike par. De vet jo selv at de er det, men jeg tror ikke de skjønner hvor synlig det er for oss utenifra. Du ser det ekstra godt på de parene som typ aldri legger ut bilder av seg sammen, som plutselig rabler ned hele Facebook i løpet av en ferie. Disse parene er ikke lykkelige. Jeg har lyst til å sammenlige det med uromantiske menn. Menn som ikke kjøper blomster til kona si gjennom hele året, er dårlig på å gi komplimenter og klønete med ord. Slike menn tar gjerne helt av på dager som valentine (14.feb). Komisk, spør du meg. 

Heldigvis for meg så er Ulrik den mest romantiske mannen jeg har møtt. De ordene han gir meg her hjemme betyr alt. De betyr så mye mer enn de ordene han gir meg gjennom sosiale medier. Forstår dere hva jeg mener?  

Tilbake til overskriften..Jeg har prøvd å hjelpe flere par som sliter. Par som jeg kaller “fasadepar”. Men det går aldri bra. Når slike mennesker skjønner at de ikke har lurt deg så føler de det fort som et angrep. Du kan mene det hvor godt du bare vil, men opperasjonen mislykkes. Tro du meg. Ligg unna. 

Jeg velger i stedet å få det ut på bloggen. Men jeg får jo krasse tilbakemeldinger her også. Bare se på innlegget fra i går. Herregud, så mange som engasjerer seg. Det er gøy. 

Alle mennesker liker å ta seg godt ut. Vi elsker at andre ser opp til oss. Er det noe vi kan skryte av, så tar det ikke lange stunden før vi publiserer det både her og der. Vi er blitt helt idioter alle sammen. Inkludert meg selv. Skaper en fantasiverden gjennom sosiale medier. I noen tilfeller går det faktisk så langt at du tror det selv. Tror at du er lykkelig. 

 

Hvordan kan folk la fasaden gå foran det å ha det bra?       

6 kommentarer
    1. Julianne, du skriver så bra, og så realistisk. 😀 virkelig en fryd å lese innleggene dine. Kan ikke du skrive litt om første gang(?) tidligere forhold, hvordan man takler det når man har funnet “sin rette” , osv?
      Du er herlig. stå på

    2. Det at du skriver ” Du ser det ekstra godt på de parene som typ aldri legger ut bilder av seg sammen, som plutselig rabler ned hele Facebook i løpet av en ferie. Disse parene er ikke lykkelige. ”
      Vi legger nesten aldri ut bilder sammen. Men vi er lykelig gift og har vært sammen i over fem år lykkelige sammen. Jeg følte meg litt såra av det. For enkelte ganger så er det bare at part nr 2 ikke liker og bli tatt bilder av. Men vi har mer romanse oss to i mellom. Med søte lapper og melinger, blomster og sånt. Men synnes det blir for dumt og si at vis man ikke legger ut bilde av oss sammen på sosiale mediaer er vi ikke lykkelige. Sorry men føler det blir veldig dumt og barnslig og si.

    3. Likte det! tror du at du kanskje kan gi litt tips om noen som liker en person som de ikke tør å snakke med? Noen tips kanskje?
      Håper du vil stikke en tur innom bloggen min 🙂

    4. Enig med Josefine.. Og det at du må skrive om dette temaet vitner bare om at du prøver å komme lesere i forkjøpet og avfeie enhver mistanke om at du selv lever i et fasadeforhold. Havnet ved en tilfeldighet over denne bloggen og klikker meg ut av den like fort. Prøv å være ekte selv, du, i stedet for å lage en wannabe-Caroline Berg Eriksen-blogg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg